Föreningen

Idrottsföreningen Kamraterna i Helsingfors (HIFK) är en all round förening som är grundad år 1897.  Från och med år 1994 är verksamheten organiserad så att de olika grenarna är självständiga registrerade föreningar.

HIFK-friidrott rf:s mål är att stöda medlemmarnas motionering allt från dagisåldern fram till vuxenåldern såväl som ett hobby och tävlingsidrott.

Vi är en tvåspråkig och mångkulturell förening, där alla kan känna sig välkomna oberoende av ambitionsnivå, språk eller nationalitet. I HIFK får du vara dig själv och vi är stolta över att vi har idrottare från 10 olika nationaliteter eller språkgrupper. HIFK är Finlands mest individuella friidrottsförening.

Vi har 300 medlemmar och över 1000 aktiva i vårt nätverk och sedan 2010 har HIFK varit bland de 10 mest framgångsrika friidrottsföreningarna i Finland.

HIFK – Friidrott för alla, oberoende av nivå, språk eller nationalitet.

Helsingfors IFK har under årens lopp klarat sig utmärkt i friidrott. IFK har vunnit den prestigefulla Kaleva Pokalen fem gånger. FM-guldens antal är redan över 300. Framgångsrika IFK:are är Erik Wilén (OS-silver), Bertel Storskrubb (Europamästare), Ossi Mild (EM-silver), Nina Holmén (europamästare) och Bengt Sjöstedt (världsrekordhållare). Om dessa och andra IFK-stjärnors prestationer kan du läsa mera om på historia-sidorna.